vineri, 6 decembrie 2013

Ce este terapia logopedica- la copii

Terapia logopedica de prevenire si recuperare.Punctul de pornire în ambele cazuri este o examinare logopedică complexă care cuprinde ariile limbajului, percepţiei, atenţiei, memoriei, motricităţii, schemei corporale, orientării în spaţiu şi timp, capacităţilor intelectuale, personalitatea şi comportamentul copilului. În cazul copiilor cu tulburări de învăţare examinarea logopedică se completează cu examinarea citirii, scrierii, a capacităţii de calcul, motivaţia şi strategiile de învăţare ale copilului. Dupa o evaluarea a limbajului si a comunicarii se intocmeste un plan re interventie terapeutica ;cu scopuri si obiective,mijloace,metode,procedee pentru a se ajunge la o prognoza cat mai apropiata de realitate. Se urmareste identificarea factorilor care au dus la distorsiuni sau dezordini verbale si se incearca inlaturarea acestora. Daca interventia este precoce si se constata ca factori importanti :dezinteresul,necunoasterea,lipsa de timp,tendinta de a nu prezenta fapte care ar putea invinovati,atunci acestea pot fi suplinite printr-o activitate interdisciplinara intre familie si specialisti. Datorita interventiei logopedice se poat evita instalarea frustrarii fata de semenii sai,iar stima de sine nu are de suferit. Interventia logopedica se bazeaza pe un program riguros ,permite o stimulare eficienta a dezvoltarii limbajului,achizitiile sunt mai corecte si mai rapide datorita stimularii activitatii sistemului nervos central,a dezvoltarii organelor fonoarticulatorii. Astfel se evita invatarea verbala gresita si se creeaza posibilitatea relationarii cu cei din jur. Tulburarile de limbaj aparute au tendinta de a se consolida daca nu se intervine logopedic,insa printr-o interventie efectuata inaintea stabilizarii se ajunge la recuperarea limbajului cat si la cresterea apetitului pentru vorbire. Daca limbajul este corectat,structurile de personalitate evolueaza armonios,are loc o stimulare a intregii activitati psihice,atat prin materialul verbal utilizat cat si prin solicitarea copilului de a se exprima liber. Atunci cand se intervine mai tarziu in recuperarea verbala,modelele de interventie se adapteaza varstei copilului.Interventia nu trebuie redusa decat asupra copilului ci intregul mediu inconjurator al copilului este implicat. Acestia vor fii informati asupra modelului de lucru,asupra cauzelor care au dus la acest deficit verbal,la sansele pe care le are copilul pentru a ajunge la o recuperare completa. Ei pot devenii un sprijin complet pentru sustinerea programului de interventie logopedic. Interventia logopedica porneste de la stadiile naturale ale dezvoltarii limbajului astfel se ajunge la achizitia corecta si continua a limbajului,la corectarea tulburarilor de limbaj si la stabilirea interactiunii cu cei din jur. Calitatea interventiei logopedice se poate aprecia nu numai dupa cantitatea vocabularului activ si pasiv ci si asupra calitatii dezvoltarii functiei psihice . Cand parametrii de dezvoltare normala sunt atinsi comunicarea prin limbaj se realizeaza daca se pune accent si pe latura semantica,cognitiva . Psiholog-psihoterapeut-logoped Oradea, Simona Hint tel :0740054037

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu