miercuri, 2 noiembrie 2016

Educarea mişcărilor articulatorii- exercitii logopedice

1. Mobilitatea aparatului fono-articulator : A. Exerciţii de mobilitate a maxilarelor -exerciţii de închidere şi deschidere a gurii; -exerciţii de coborare şi ridicare a maxilarelor; -exerciţii de alternare a maxilarelor înainte-înapoi; -muşcătura . B. Exercitii de mobilitate pentru limbă -limba iese si intră repede (ca la pisică când bea); -limba mişcată de la dreapta la stânga (tic-tacul ceasului) ; -limba iese în formă de lopată; -limba iese în formă de sageată; -limba şterge buzele; -limba şterge dinţii de deasupra ; -limba sterge dintii de dedesubt -mişcări circulare ale limbii; -limba ghemuită în fundul gurii; -mişcările limbii în jos şi în sus cu gura deschisă. -pronunţarea rapidă şi repetată a silabei ‘la’; -limba la palat şi jos ; C. Exerciţii pentru buze si obraji -mişcări de sugere a obrajilor; -mişcări de ţuguiere a buzelor ; -mişcări de întindere a buzelor (zâmbetul); -mişcări de rotunjire a buzelor ; -mişcări alternative de întindere şi rotunjire a buzelor; -mişcări de ţuguiere a buzelor pentru fluierat, suflat in lumânare, balon, morişcă ; -miscari de aburire a o oglinzii ; -mişcări de umflare a obrajiilor ; -vibrarea buzelor ; -rictusul buzelor . D. Exerciţii pentru vălul palatin -exerciţii de imitare a căscatului ; -exerciţii de imitare a înghiţitului, tusei ; -mişcări de deglutiţie . 2. Educarea respiraţiei A. Dezvoltarea respiraţiei nonverbale : educarea echilibrului între inspiraţie şi expiraţie Exercitii pentru expiratie – se suflă nasul in batistă; – se suflă aerul pe dosul mâinii ; -se ţine un fulg în aer ; – se stinge lumânarea ; -se umflă balonul ; -se suflă în apă cu paiul . Exercitii pentru inspiratie -miroase florile ; -câinele la vânătoare; -miroase parfum, spirt, oţet etc. B. Dezvoltarea respiratiei verbale : Obţinerea expiraţiei mai lungi decât inspiraţia la pronunţie. Vorbirea in expiraţie, fără efort, ritmat . -exerciţii de pronunţie a vocalelor, prelung, rar, fară efort în timpul unei expiraţii ; -exerciţii de pronunţie într-o expiraţie a unei consoane; -exerciţii de pronunţie a unor grupe de vocale pe durata unei expiraţii (ai, ei, oi, ua, ue etc.) ; -exerciţii de pronunţie a unor consoane însoţite de vocale, pe durata unei expiraţii (ba, be, bi, bo… ale, ele, ile…) ; -exerciţii de pronunţie a unor silabe în care se găsesc grupuri de vocale sau grupuri de consoane, pe o expiraţie (aie, oie, uie, stra, stre, stri, cra, cre, cri, tra, tre, tri); -exercitii ritmice de respiratie insotite de miscari si cantec -exerciţii de respiraţie (culcat pe canapea-cu un caiet pe abdomen, caietul mişcându-se în ritmul diafragmei) : la început nonverbal ; cu pronunţie de vocale, silabe, cuvinte ; cu recitare de poezii ; citire în această pozitie cu voce tare . EXERCIŢII PENTRU MOBILITATEA BUCO-LINGUO-FACIALĂ -se arată dinţii ; -se face trompa ; -se suflă in hârtii, vată, morişti; -se suge cu paiul un lichid ; -se mestecă; -se înghite; -se apucă cu dinţii sau cu buzele un obiect aflat pe masă ; -se umflă sau se sug obrajii ; -sa reproduce prin mimică :râsul, plânsul, mirarea ; -se fluieră; -se scoate limba ; -se indreaptă limba către : nas, bărbie, comisuri.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu